Jest to wpis nr 11 (z 12) związanych z budową Know-How organizacji.
Gorąco rekomenduję przeczytać ją w formie darmowego Kursu online zapisując się na niego NA TEJ STRONIE.
Część 1 – KLIK
Część 2 – KLIK
Część 3 – KLIK
Część 4 – KLIK
Część 5 – KLIK
Część 6 – KLIK
Część 7 – KLIK
Część 8 – KLIK
Część 9 – KLIK
Część 10 – KLIK
W pierwszej części cyklu artykułów wspominałem o istocie budowania Know-How i marki. To w moim przekonaniu 2 najbardziej wartościowe komponenty firmy.
Z gotowym Know-How można:
- otwierać kolejne oddziały firmy, lokalne, bądź w innych krajach,
- budować licencje/franczyzę (wymaga dobrej marki) – czyli udostępniać Know-How w zamian za pieniądze. Wówczas Wasz Know-How staje się produktem samym w sobie, i jeśli biznes jest lokalny i można go skalować – warto rozważyć tego typu działania.
- powiększać swoje działania – jeśli rynek jest chłonny, i widzicie możliwość pozyskania 2 razy większej ilości zamówień/klientów – to możecie stworzyć drugi zespół sprzedażowy, obsługowy, projektowy, itp. – tym samym stworzyć drugą, taką samą firmę, na bazie doświadczeń pierwszej. Pamiętaj, że mając Know-How w mniejszym stopniu opierasz sprawne funkcjonowanie firmy o pracowników z doświadczeniem, a bardziej na powtarzalnych procedurach,
- sprawdzone Know-How daje też możliwość przejęcia firm. Warto zwrócić uwagę, czy na rynku nie ma podmiotów konkurencyjnych, w których właściciele są zmęczeni prowadzeniem firmy ze względu na to, że są w nich zbyt mocno zaangażowani lub też nie udaje im się zarabiać tyle, ile by chcieli. Jeśli jest to podmiot gotowy, z wyrobioną marką i klientami, jesteś w stanie przeprowadzić restrukturyzację i wdrożyć w niej przygotowane u siebie procedury. Może się okazać, że firma była nisko-rentowna głównie dlatego, że właściciel nie potrafił zmapować procesów i wdrożyć usprawnień, które podniosłoby produktywność zespołu. Jeśli raz przeszedłeś tą drogę u siebie, jest duża szansa że wykorzystasz potencjał drugiej firmy do analogicznych wzrostów.
Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz krótkiej porady – możesz do mnie napisać. Pomogę w miarę możliwości w Waszych zapytaniach.
Niektórzy od samego początku wolą, bym asystował im w całym procesie budowania Know-How w roli doradcy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu usługą, skontaktuj się ze mną.
Zapraszam do dwunastej części poradnika dot. budowania Know-How.