Jest to wpis nr 10 (z 12) związanych z budową Know-How organizacji.
Gorąco rekomenduję przeczytać ją w formie darmowego Kursu online zapisując się na niego NA TEJ STRONIE.
Część 1 – KLIK
Część 2 – KLIK
Część 3 – KLIK
Część 4 – KLIK
Część 5 – KLIK
Część 6 – KLIK
Część 7 – KLIK
Część 8 – KLIK
Część 9 – KLIK

W kolejnym artykule poruszę temat rozbudowy firmy za pomocą Know-How.

Ilekroć przedsiębiorca myśli o nowych produktach, działach, czy segmentach na jakich chce operować, warto by przemyślał w jaki sposób będzie wprowadzać zmiany od strony procesowej.

Tym samym – najpierw modeluje na procesie zmianę, jaką w przyszłości chce zobaczyć, a dopiero później ją wdraża.

Wdrażanie zmian w zespole to jedna z najtrudniejszych rzeczy w całej układance. Cały zespół ma pewne nawyki, przetarte szlaki działań i preferencje. Narzucając zespołowi jakąkolwiek zmianę procesu, ingerujemy w ich styl pracy, i nie zawsze uzyskamy ich aprobatę.

W jaki sposób skutecznie wprowadzać zmianę i rozbudowywać procesy w firmie?

Oto parę punktów, które powinny Ci pomóc we wdrożeniach:

1. Dokładnie wytłumacz swoje plany.

Przygotuj prezentacje lub dobrze przemyśl swoje wystąpienie, ilekroć myślisz o dokonaniu zmiany. Przygotuj w szczególności:

  • obiektywne powody, które pokażą że zmiana jest potrzebna,
  • twój tok myślenia, co należy zrobić by przejść z punktu A do punktu B,
  • Twoje oczekiwania i nadzieję wobec pracowników i sytuacji, jaka pojawi się na końcu.

Pozwoli to zrozumieć pracownikom cele jakie stoją przed firmą. Najczęściej, problemy we wdrożeniach zmian zaczynają się od niepełnej komunikacji. Dlatego zadbaj o nią w pierwszej kolejności.

2. Bądź konsekwentny.

Analizując przedsiębiorców, którym nie udaje się wdrażanie zmian, widzę że najczęściej to oni odpuszczają wdrażanie zmian, i sami pozostają przy swoich starych nawykach. Niestety, ale jako lider musisz nie tylko wspierać pracowników, ale także samemu być przykładem stosowania się do nowych procedur, np. delegowania większej ilości zadań (jeśli celem jest znalezienie czasu na inne aktywności) lub wywiązywania się ze swoich ról. Dla niektórych przedsiębiorców to trudne. Czują się w potrzasku swoich własnych zasad. Trudno jednak, by zmiana się powiodła, jeśli jej pomysłodawca ją sabotuje.

3. Bądź otwarty na krytykę / uwagi.

Zwykle, pracownicy znając Twoje zamiary i cele myślą o tym jak mogą pomóc. Często jednak zauważają braki i potrzeby, które mogły Ci umknąć. Uwzględnij je. To najczęściej będą uwagi dotyczące tempa zmian (czyli krok po kroku dostosowywanie się do nowych wytycznych zamiast szybkiej zmiany) oraz ustalenie punktu startowego (od kiedy zmiana obowiązuje). Czasem jednak trzeba uwzględnić, że zespół może czuć, że nie ma zasobów do zrealizowania zadań (np. rąk do pracy) i warto wówczas zagłębić się w potencjalne problemy, bo prawda jest taka, że ignorując je, nie sprawimy że znikną.

4. Potraktuj zmianę jako proces.

Nie wszystko uda się od razu. Nie każdy będzie o wszystkim pamiętał. Dlatego z góry zaplanuj cykliczne spotkania (np. raz na tydzień) by aktualizować wyniki waszej pracy i wprowadzanych zmian. To też podtrzyma ducha zespołu, i będzie regularnie przypominać o Waszym celu.

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz krótkiej porady – możesz do mnie napisać odpowiadając na tego maila. Pomogę w miarę możliwości w Waszych zapytaniach.

Niektórzy od samego początku wolą, bym asystował im w całym procesie budowania Know-How w roli doradcy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu usługą, skontaktuj się ze mną odpowiadając na tego maila.

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz krótkiej porady – możesz do mnie napisać. Pomogę w miarę możliwości w Waszych zapytaniach.

Niektórzy od samego początku wolą, bym asystował im w całym procesie budowania Know-How w roli doradcy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu usługą, skontaktuj się ze mną.

Zapraszam do jedenastej części poradnika dot. budowania Know-How.

Szymon Berbeka on sabyoutubeSzymon Berbeka on sablinkedinSzymon Berbeka on sabinstagramSzymon Berbeka on sabgoogleSzymon Berbeka on sabfacebook
Szymon Berbeka
Szymon Berbeka
Od ponad 10 lat związany jestem z branżą szkoleń i konsultingu. Uczę efektywniej pracować i skutecznie zarządzać. Pasjonuje mnie psychologia i marketing. Prowadzę 2 firmy. Moje wypowiedzi m.in. znajdziesz TU, TU i TU.
Zawodowo jestem najbardziej dumny z TEGO i TEGO.
Wierzę, że rozwój wynika ze zrozumienia.