Jest to wpis nr 6 (z 12) związanych z budową Know-How organizacji.
Gorąco rekomenduję przeczytać ją w formie darmowego Kursu online zapisując się na niego NA TEJ STRONIE.
Część 1 – KLIK
Część 2 – KLIK
Część 3 – KLIK
Część 4 – KLIK
Część 5 – KLIK

Jesteś na półmetku (6 z 12 lekcji) cyklu artykułów. Jak Ci się podoba? Daj znać – chętnie poczytam o Twoich spostrzeżeniach.

Tematem dzisiejszej lekcji jest Systemowe rozwiązywanie problemów. Można je tworzyć korzystając z następujących wskazówek.

1. Stwórz listę problemów swojej firmy.

Na co narzekają klienci? Czego nie rozumieją? Z czym macie wewnętrzne problemy? Może są poszczególne osoby, które mają gorsze wyniki (np. w sprzedaży) niż koledzy z zespołu? Może pojawiają się regularnie jakieś błędy? Wypisz je na kartce lub w komputerze.

2. Zastanów się, jak można systemowo wyeliminować te problemy.

Podam Ci parę przykładów. Jedna z firm, jakie prowadzę to www.narysujto.pl – tworzymy w 10-osobowym zespole animacje graficzne dla segmentu B2B – głównie działów marketingowych i właścicieli MŚP. Dziś ze względu na poukładany proces produkcji, projekty tam z mojego punktu widzenia odbywają się automatycznie. Po prostu idą do przodu. Natomiast wymagało to zmierzenia się z wieloma problemami na początku, które mogłyby nas pogrążyć, gdybyśmy nie rozprawili się z nimi systemowo. Oto przykłady problemów:

  • klienci deklarowali, że potrzebują animacji 60-sekundowej, w praktyce jednak nie wiedzieli że treść jaką chcą przekazać była dłuższa, i w trakcie trwania procesu musieliśmy renegocjować warunki,
  • klienci nie rozumieli procesu produkcyjnego animacji. Nie wiedzieli co i kiedy można, a kiedy nie. Więc po nagraniu lektora zdarzało im się prosić o zmiany w tekście animacji. Trudno ich winić, jeśli wcześniej nie mieli do czynienia z tą formą budowania przekazu,
  • czasem, po wykonaniu pracy czekaliśmy na jej opłacenie tygodniami (lub miesiącami), mimo że ustalony termin płatności wynosił zwykle 7 dni,
  • podpisywanie umowy bywało kłopotliwe. To paręnaście stron, które nie każdy chciał zgłębiać. Przenoszenie praw autorskich, wytyczne dot. lektorów, licencji audio, opisanie całego procesu, itp. Zagmatwana sprawa :)

Zadaliśmy sobie ważne pytanie, by wyeliminować wszystkie powyższe problemy:

„Co musimy wprowadzić do procesu, by te problemy nigdy nie wystąpiły?”

Odpowiedzią na każde z powyższych było… uproszczenie umowy… a właściwie, to już nie umowy – a zamówienia, które firma nam składa w uzupełnionym przez nas formularzu.

Z 10 stronicowej umowy zeszliśmy do…1 strony. I dodaliśmy 2 strony informacyjne o tym, jak działa proces (w formie tekstowej oraz graficznej).

Umowa zmieniła się w tabelkę, gdzie są nasze dane, dane klienta i osoby kontaktowej po jego stronie. Następnie jest wskazany produkt, jego czas trwania i cena. Jedna rubryka pt. „każda dodatkowa sekunda to koszt rzędu x zł”, aby wyeliminować problemy ze zmianą długości animacji. Teraz wydłużanie odbywa się bez negocjacji (z góry stawka jest wiadoma) i jest na naszą korzyść. Do umowy dołączamy infografikę i tekstowy opis procesu produkcyjnego, dzięki czemu od samego początku edukujemy naszych klientów jak z nami współpracować skutecznie (dla nas to kopiuj – wklej przygotowywanych i rozbudowywanych treści) oraz… powiązaliśmy przekazanie praw autorskich, z uregulowaniem końcowej faktury. Wobec tego naprawdę rzadko zdarza się, by firma nam zalegała.

Początek procesu (podpisywanie innej umowy) zupełnie zmienił współpracę, rozumienie klienta zasad oraz zwiększył płynność w firmie. Z czasem, gdy doświadczaliśmy kolejnych problemów (np. prośba o pracę w weekend) – dopisywaliśmy jeden punkt z góry wyznaczając stawkę za dodatkową usługę.

Ćwiczenie:
Spójrz na swój proces i listę problemów. Zastanów się co możesz zmienić w procesie, by problemy nigdy nie wystąpiły.
W kolejnej lekcji przejdziemy do tworzenia precyzyjnych procedur do zbudowanych procesów.

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz krótkiej porady – możesz do mnie napisać. Pomogę w miarę możliwości w Waszych zapytaniach.

Niektórzy od samego początku wolą, bym asystował im w całym procesie budowania Know-How w roli doradcy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu usługą, skontaktuj się ze mną.

Zapraszam do siódmej części poradnika dot. budowania Know-How.

Szymon Berbeka on sabyoutubeSzymon Berbeka on sablinkedinSzymon Berbeka on sabinstagramSzymon Berbeka on sabgoogleSzymon Berbeka on sabfacebook
Szymon Berbeka
Szymon Berbeka
Od ponad 10 lat związany jestem z branżą szkoleń i konsultingu. Uczę efektywniej pracować i skutecznie zarządzać. Pasjonuje mnie psychologia i marketing. Prowadzę 2 firmy. Moje wypowiedzi m.in. znajdziesz TU, TU i TU.
Zawodowo jestem najbardziej dumny z TEGO i TEGO.
Wierzę, że rozwój wynika ze zrozumienia.