Jest to wpis nr 9 (z 12) związanych z budową Know-How organizacji.
Gorąco rekomenduję przeczytać ją w formie darmowego Kursu online zapisując się na niego NA TEJ STRONIE.
Część 1 – KLIK
Część 2 – KLIK
Część 3 – KLIK
Część 4 – KLIK
Część 5 – KLIK
Część 6 – KLIK
Część 7 – KLIK
Część 8 – KLIK
W kolejnej, dziewiątej lekcji chcę zwrócić Twoją uwagę na inną perspektywę w rekrutacji pracowników do firmy.
Z jednej strony mając mapę procesów, wiadomo dokładnie ile zadań jest wykonywanych i przez kogo – pozwala to zbudować bardzo precyzyjną listę obowiązków, wraz z dokładnymi instrukcjami pokazującymi na czym owe obowiązki będą polegać. Żaden pracownik nie lubi, gdy po przyjściu do firmy okazuje się, że firma nie ma dla niego takich zadań, jak deklarowała.
Z drugiej strony procedury mogą określać, na postawie danych wynikających z doświadczenia – ile czasu zajmują poszczególne zadania.
Oznacza to, że jeśli jeden Project Manager jest w stanie obsługiwać jednocześnie 5 określonej wielkości projektów, to łatwiej się zorientować kiedy będzie potrzeba zwiększyć lub zredukować ilość PMów na podstawie bieżących wyników sprzedaży.
- łatwiej zapanować nad potencjalnymi nadgodzinami / przepracowaniem,
- łatwiej utrzymać płynność zadań w firmie,
- można utworzyć rolę zastępcze w zespole, i wymienność ról, gdy są lepiej określone i opisane.
Przede wszystkim jednak wiadomo, na jakie zadania wystarczy czasu nowo zatrudnianej osobie, a na jakie zabraknie. Można wtedy precyzyjniej przygotować ogłoszenie, i dobrać albo specjalistę o węższej specjalizacji do zespołu (w stanowiskach, w których to się liczy, jak np. IT), albo osobę o niższych kwalifikacjach (stażystę, studenta, osobę początkującą) jeśli zadania są proste, powtarzalne, mało ryzykowne, szybko wyuczalne (na podstawie przygotowanych instrukcji) oraz czasochłonne.
Stworzenie procedur pomaga nam zrozumieć, kogo tak naprawdę szukamy, i jakie kompetencje powinien mieć, aby rzeczywiście pasował do firmy. Miej tą perspektywę podczas kolejnej rekrutacji. Każda nieudana rekrutacja, biorąc pod uwagę zaangażowanie firmy i typ stanowiska może kosztować od parunastu, do parudziesięciu tysięcy złotych. Warto dobrze się przygotować do tego procesu, by trafić w 10-tkę.
Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz krótkiej porady – możesz do mnie napisać. Pomogę w miarę możliwości w Waszych zapytaniach.
Niektórzy od samego początku wolą, bym asystował im w całym procesie budowania Know-How w roli doradcy. Jeśli jesteś zainteresowany tego typu usługą, skontaktuj się ze mną.
Zapraszam do dziesiątej części poradnika dot. budowania Know-How.